L’exposició "Escoltant els colors" clou al Centre de Lectura de Reus el proper dimecres 27 de febrer

Un lloc emblemàtic com és el Centre de Lectura de Reus, amb una història de compromís vinculat a la cultura, un espai dinàmic de la vida dels reusencs i reusenques, acull aquest proper dimecres dia 27 de febrer a les 19.30h la cloenda de l’exposició Escoltant els colors de la Fundació Villablanca.

Fruit de l’experiència amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), dins el seu projecte "la JONC a tocar", va néixer fa gairebé un any i mig l’exposició Escoltant els colors. Hi va haver tres eixos de participació i creativitat en els que els usuaris de Villablanca Serveis Assistencials van poder interactuar i experimentar amb la JONC, i d’un aquestos i del seu llegat va néixer Escoltant els colors.

Amb la voluntat d’obrir les portes de Villablanca i poder captar les mirades de la societat, ens vam proposar el que l’exposició fos itinerant i així ha estat. El viatge de l’exposició va començar amb la seva inauguració el desembre de 2017 al Casal de les Dones del Centre Cívic del Carme i el proper dia 2 de març finalitza al Centre de Lectura.

Cinc centres cívics i les dues biblioteques públiques de Reus han acollit l’exposició durant tot l’any 2018. A l’objectiu de poder compartir i explicar Escoltant els colors s’hi va afegir un molt necessari també, fer difusió dels Serveis de Villablanca i sensibilitzar vers les capacitats de les persones amb diversitat funcional. Això també ha estat possible gràcies a les xerrades i visites guiades que hem organitzat en els diferents espais amb l’objectiu de poder amplificar encara més el treball dels residents de Villablanca.

Perquè no ho hem d’oblidar, nosaltres som el mitja, però l’exposició en essència són els dibuixos que van pintar els usuaris del centre, i n’hi ha un centenar, fruit de les sessions de treball on els terapeutes generaven condicions propícies per deixar-se anar, escoltar Mussorgsky i fer el procés invers que va fer l’autor. I ells van pintar escoltant-lo.

En total s’han fet nou xerrades i visites guiades per l’exposició. Cal posar en valor la predisposició dels responsables dels espais que han acollit Escoltant els colors, doncs s’ha pogut oferir a col·lectius diversos al que pogués interessar, des d’estudiants de secundària, a grups de reforç escolar o algun grup de pintura.

Una de les referents de l’obra és arterapèuta, i el seu acompanyament en la visita guiada ha facilitat nous i diferents punts de vista a l’observador, de segur que enriquidors per a molts d’ells. En aquest sentit, les experiències més gratificants han estat quan hem fet la xerrada a menors, doncs, poder captar la seva mirada, molt sovint sincera i lluny de prejudicis ha estat un regal. Les preguntes, la seva curiositat i gaudi de l’exposició són d’aquells moments i records impagables per als que treballen per a la inclusió social de les persones amb discapacitat.

Com no podia ser d’altre manera, a l’acte de cloenda d’Escoltant els colors, aquest proper dimecres dia 27 de febrer a les 19.30h al Centre de Lectura, es preveu que hi assisteixin alguns dels artistes participants per tal que puguin celebrar-ho i compartir-ho tots plegats. Hi esteu tots convidats.