Identificats els factors epigenètics que prediuen la gravetat de la Covid-19

Investigadors del grup de recerca “Infecció i Immunitat” de l’IISPV-URV-HJ23 col·laboren en aquesta recerca liderada pels investigadors Manel Esteller i Aurora Pujol.

Tarragona, 16 d’abril 2021.- La malaltia COVID-19 a causa de la infecció pel virus SARS-CoV2 ha canviat les pautes de conducta de la humanitat al convertir-se en una pandèmia d'abast internacional. Més de 136 milions de persones i més de 2.9 milions de les mateixes hi han perdut la vida. Cal destacar que els símptomes de la infecció varien molt en la població. Hi ha individus que no presenten cap clínica fins als que és necessari fer un ingrés a l’UCI. Fins al moment es desconeixen bona part de quins factors són responsables d’aquests quadres clínics tant diferent.

Ara, l’article publicat a la revista EBiomedicine, liderat per l’equip de l’investigador Manel Esteller, director de l'Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras i per la investigadora ICREA Aurora Pujol, demostra que la dotació epigenètica de cada persona influeix en la severitat de la malaltia COVID-19.  El grup de recerca en “Infection and Immunity” (INIM) de l’IISPV-URV-HJ23 liderat per l’investigador Francesc Vidal ha col·laborat activament en l’estudi a través del projecte “COVID10-PoC_6/17. Biomarcadors de pronòstics circulants i cel·lulars per a la progressió del COVID19 en pacients amb infecció per SARS-CoV-2 mitjançant ciència multi-òmica” finançat en convocatòria competitiva de la Direcció General de Recerca i Innovació en Salut (DGRIS), Departament de Salut, Generalitat de Catalunya.  S’han inclòs en aquest estudi 69 pacients d’entre 18 i 60 anys de l’Hospital Universitari de Tarragona Joan XXIII.

L’estudi ha identificat biomarcadors associats a la gravetat clínica del COVID-19 que es poden avaluar per a determinats llocs de metilació de l’ADN o incloure’ls dins d’una signatura epigenòmica general dissenyada. La determinació de l'estat de metilació de l'ADN d'aquests llocs es pot afegir fàcilment a altres paràmetres moleculars, cel·lulars i clínics per permetre una predicció més precisa dels pacients amb COVID-19 que puguin patir els pitjors resultats clínics, de manera que es puguin idear estratègies d'intervenció primerenca, i que podrien alleujar la càrrega del sistema sanitari.

L’estudi ha inclòs 400 persones, i s’ha publicat a la revista internacional EBioMedicine. De fet, és el primer treball que demostra la relació entre la Covid i l’epigenètica, que són els interruptors químics que regulen l’activitat de l’ADN. Els resultats d'aquestes investigacions impactaran favorablement en la salut de la població en general, particularment en les persones afectades per les leucèmies i les malalties hematològiques malignes, especialment vulnerables a aquesta malaltia.El Grup INIM de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Vigili (IISPV-CERCA), Universitat Rovira i Virgili (URV) i Hospital Universitari de Tarragona Joan XXIII (HJ23) està co-dirigit pels investigadors Francesc Vidal i Anna Rull. Referència bibliogràfica

“Epigenome-Wide Association Study of COVID-19 Severity with Respiratory Failure”

Manuel Castro de Moura, Veronica Davalos, Laura Planas-Serra, Damiana Alvarez-Errico, Carles Arribas, Montserrat Ruiz, Sergio Aguilera-Albesa, Jesús Troya, Juan Valencia-Ramos, Valentina Vélez-Santamaria, Agustí Rodríguez-Palmero, JuditVillar-Garcia, Juan P. Horcajada, Sergiu Albu,  Carlos Casasnovas, Anna Rull, Laia Reverte, Beatriz Dietl, David Dalmau, Maria J. Arranz, Laia Llucià-Carol, Anna M.Planas, Jordi Pérez-Tur, Israel Fernandez-Cadenas, Paula Villares, Jair Tenorio, Roger Colobran, Andrea Martin-Nalda, Pere Soler-Palacin, Francesc Vidal, Aurora Pujol, Manel Esteller.Available online 15 April 2021, 103339. EBioMedicine.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ebiom.2021.103339