Experičncies adverses als 6 i 11 anys s’associen a risc de trastorn bipolar

Un estudi estableix per primera vegada la relació entre aquest tipus de vivčncies i un estrčs tňxic que impedeix una bona formació de les funcions mentals

El dèficit en els mecanismes de regulació emocional que habitualment pateixen les persones amb trastorn bipolar pot ser degut a l’acumulació d’experiències adverses entre els 6 i els 11 anys. Aquesta és la primera vegada que s’estableix aquesta relació després que un grup investigador hagi estudiat la repercussió d’aquest tipus d’experiències durant els primers 18 anys de vida. Aquesta recerca s’emmarca en el projecte BIPOGENT sobre el trastorn bipolar i hi han participat investigadors de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata que pertanyen al CIBER de Salut Mental (CIBERSAM), a l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) -CERCA i a la Universitat Rovira i Virgili, en col·laboració amb el Departament de Psiquiatria de la Harvard Medical School.

En el seu estudi, l’equip investigador ha utilitzat l’Escala de Cronologia d’Exposició a l’Abús i el Maltractament (MACE), un nou instrument que permet datar les experiències adverses durant els primers 18 anys de vida de la persona. Estudiar aquestes vivències en pacients amb trastorn bipolar és rellevant si es té en compte que els éssers humans passen per diferents etapes de maduració del cervell i de consolidació psicoemocional des de la infantesa fins a la vida adulta.

En aquest procés hi ha determinades edats que són períodes sensibles a alguns aprenentatges, fins al punt que la consolidació de diferents fases del desenvolupament cerebral depenen en gran mesura de l’experiència i de les interaccions que s’estableixen amb l’entorn. És així com situacions adverses poden implicar un estrès tòxic i impedir una bona formació de les funcions mentals que seran fonamentals posteriorment a l’edat adulta i que poden afectar especialment les persones afectades, en aquest cas, de trastorn bipolar.

L’estudi l’ha coordinat la directora de recerca de l’Institut Pere Mata i subdirectora de l’IISPV, Elisabet Vilella, i el projecte d’adaptació i validació en el nostre entorn de l’Escala de Cronologia d’Exposició a l’Abús i el Maltractament l’ha coordinat el psicòleg clínic de la mateixa institució, Alfonso Gutiérrez-Zotes. Els resultats de l’estudi s’han publicat a la revista científica Journal of Interpersonal Violence.

Referència bibliogràfica: Maximal Sensitivity to Child Maltreatment at the Ages of 6 and 11 Years is Associated with the Risk of Bipolar Disorder. Irene Montoro, Lorena Moreno, Patricia Mulet, Carlota Miró, Ainhoa Leunda, Martí Llaurador-Coll, Gerard Muntané, Martin H. Teicher, Elisabet Vilella i Alfonso Gutiérrez-Zotes. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35648643/

Fotografia d’esquerra a dreta: Martí Llaurador-Coll, Gerard Muntané, Irene Montoro, Elisabet Vilella i Alfonso Gutiérrez-Zotes