Acció formativa sobre la importància de la Teràpia Ocupacional a l’àmbit comunitari

El passat 15 de desembre es van realitzar dues sessions formatives, a la Unitat Docent de l'Hospital Universitari Institut Pere Mata (HUIPM), sobre la importància de la Teràpia Ocupacional i del paper que realitzen els Terapeutes Ocupacionals als diferents dispositius assistencials del nostre Centre.

Durant el matí no només es va parlar sobre l'origen de la nostra professió, sinó també de les, valoracions i intervencions que es realitzen tant als Serveis de Rehabilitació Comunitària (El Vendrell, Reus, Valls i Tarragona), com als Hospitals de dia (Reus i Tarragona).

Els destinataris d'aquesta formació (residents de psicologia clínica, infermeria en salut mental i psiquiatria) van conèixer els serveis descrits, el circuit de derivació, els criteris d'inclusió idonis per al camí a la recuperació i van començar no només a comprendre, sinó a vivenciar en una petita part la Teràpia Ocupacional.

En aquestes sessions formatives hi van participar terapeutes ocupacionals de l'hospital de dia de Reus i Tarragona, del Servei de Rehabilitació Comunitària del Vendrell i Reus i també usuaris.

A grans trets, la teràpia ocupacional va quedar ben definida com la professió sociosanitària que fa l'ús terapèutic de les ocupacions de la vida diària amb persones, grups o poblacions, amb el propòsit de millorar o permetre la participació. Així com el paper que desenvolupem els terapeutes ocupacionals, utilitzant el nostre coneixement de la relació transaccional entre la persona, la participació de la persona en ocupacions valuoses i el context per dissenyar plans d'intervenció basats en l'ocupació.

Accions formatives com aquestes permeten no només apropar la nostra professió a les noves generacions professionals sinó fer veure amb una altra mirada les persones, els seus entorns, les seves relacions, els seus ambients i les seves ocupacions.