Fundació Villablanca anuncia un servei de salut sexual per a persones amb discapacitat intel·lectual

La Fundació Villablanca ha iniciat el projecte al Camp de Tarragona amb l'objectiu que es pugui incloure en la cartera de serveis socials del país. Ofereix formació, assessorament i orientació a persones amb discapacitat intel·lectual, a les seves famílies, i a entitats i professionals que treballen amb aquest col·lectiu. Aquest servei vol donar resposta a la reivindicació creixent de garantir el dret de les persones amb discapacitat intel·lectual a una vida sexual i afectiva satisfactòria i responsable.

L’origen d’aquesta iniciativa és el Grup de Treball de Sexualitat i Afectivitat de Villablanca,  que treballa sobre aquestes qüestions des de l'any 2016. Fruit d’aquesta expertesa s’ha dissenyat un servei que s’adreça a les persones amb discapacitat intel·lectual, a les famílies, els professionals i a entitats que treballen amb ells i elles.

El SASS-DI (Servei d’atenció a la salut sexual de les persones amb discapacitat intel·lectual) oferirà:

·  Tallers d’educació sexual per a persones amb discapacitat intel·lectual, adaptats a les seves necessitats: els tallers inclouen formació sobre sexualitat, en tota la seva dimensió; relacions afectives, gènere, identitat, orientació, erotisme, higiene i malalties de transmissió sexual, el consentiment, el bon ús i els riscos de les noves tecnologies, etc.

·  Espais de reflexió i formació específica sobre salut per a familiars de persones amb discapacitat intel·lectual, i a professionals i entitats que hi treballen.

·  Orientació/intervenció per casos individuals o de parella amb dificultats relacionades amb la salut sexual. En aquest sentit, cal tenir en compte les dificultats de comunicació que sovint acompanyen la discapacitat intel·lectual i la necessitat d’una atenció específica que tinguin en compte aquestes dificultats específiques.

·  Assessorament a Entitats que vulguin implementar projectes d’atenció a la sexualitat en els seus serveis.

·  Treball en xarxa amb altres serveis i professionals per generar sinergies que permetin donar resposta a qualsevol demanda que pugui arribar al servei.

El servei s'ha presentat al Casal de les Dones de Reus, amb la participació de Cándido Álvarez, coordinador de Salut Pública de Reus; Àngels Ortega, directora assistencial de Villablanca, i Andreu López, psicòleg i terapeuta sexual de Villablanca.

La iniciativa compta amb l’impuls de la Convocatòria de Projectes Socials de la Fundació la Caixa, que ha permès la posada en marxa i el primer any de funcionament d’un servei concebut per cobrir tota la demarcació de Tarragona.

La Fundació Villablanca, del Grup Pere Mata, aspira a què els bons resultats del SASS-DI permetin consolidar el servei, i incloure’l en la cartera de serveis socials del país.