Fundació Villablanca, en un grup internacional sobre el Funcionament Intel·lectual Límit

La Unitat d'Investigació en Discapacitat Intel·lectual i Trastorns del Desenvolupament (UNIVIDD) de la Fundació Villablanca ha assumit la secretaria científica, per la seva experiència en aquest àmbit, d’un grup de consens internacional sobre el Funcionament Intel·lectual Límit (FIL). Hi participen professionals del Regne Unit, Austràlia, Estats Units, Holanda, Itàlia, Canadà, Mèxic, Turquia i la República d’Azerbaidjan.

El FIL es defineix com la barrera que separa el funcionament intel·lectual "normal" de la discapacitat intel·lectual. És una meta condició que afecta a més del 3% de la població i que suposa un dèficit en el desenvolupament adequat de la persona. Es caracteritza per disfuncions cognitives diverses que s'associen a un quocient intel·lectual entre 71 i 85

El grup de treball busca establir les bases per assolir un consens internacional sobre la definició del FIL; determinar la necessitat d'atenció sanitària i d'altres tipus per a aquestes persones, i delimitar les àrees fonamentals d'investigació futura sobre aquest tema.

L’experiència de Villablanca,  del Grup Pere Mata, sobre el FIL ja havia portat l’organització a participar en el grup CONFIL 2007 impulsat per la Generalitat per determinar el marc conceptual del FIL a Catalunya i per a establir directrius de consens. Posteriorment des de Villablanca també es va publicar la primera guia de consens i bones pràctiques sobre el FIL, i en 2015-17 també ha col·laborat amb el Departament de la Presidència de la Generalitat en l’elaboració del document “Recomanacions per a l’atenció de les persones amb Funcionament Intel·lectual Límit”.